Followers

Thursday, July 18, 2013

CERITA SEDIH

Bila ngandung ni kita jadi hoverrrr emo, tgk hindustan nangis,citer melayu nangis,citer korea nangis semua cerita lah bikin nangis..hahahahah Sekarang bukak fb pun boleh nangiss ouhhhh*** sangat sensitif hati ini bagai tisuuuu... Ni salah satu citer sedih nak share :

Setiap suami mesti baca!!!!! Assalamualaikum….Kehadapan ustaz yg saya hormati…saya tdk tahu di mana ingin saya mulakan bicara ini… tetapi saya mesti menceritakn kisah ini pd ustaz supaya hati saya tenang & mungkin dpt meredakan rasa berdosa saya selama ini…ustaz mungkin tidak kenal saya namun saya mengenali ustaz..Ustaz,saya merupakan seorang lelaki yg mempunyai memori kehidupan lampau yg cukup menyedihkan.Harap ustaz tdk bosan mendengarnya..Saya merupakan seorang suami kpd seorang isteri yg amat baik & setia.namun ustaz..,saya tdk pernah menghargai kasih & sayangnya yg dicurahkan kpd saya krn pd waktu itu mata hati saya terlalu buta untuk membezakan yg mana kaca & permata.Ustaz, saya telah berkahwin dgn seorang wanita yg pd asalnya tdk saya cintai.Dia seorang yg sederhana pd segi paras rupanya.,seorang yg tdk pandai bergaya.,tetapi kuat pegangan agamanya..bertudung labuh,bersopan santun..baik budi bahasanya.,Untuk pengetahuan ustaz perkahwinan kami ini segala-galanya diaturkan oleh keluarga dlm keadaan saya masih belum bersedia.Ustaz terus terang saya katakan yg saya sudahpun mempunyai teman wanita yg jauh lebih cantik drpd isteri saya & kami amat menyintai antara satu sama lain..cumanya saya akui teman wanita saya ini agak sosial sedikit & tidak menutup aurat.Ustaz,selepas berkahwin dgn isteri saya itu jiwa saya menjadi kacau & keliru.Saya amat marah kpd isteri saya krn pd anggapan saya krn dialah saya tdk dpt bersama kekasih saya yg amat saya cintai itu.Ustaz sepanjang kehidupan kami.,saya selalu sahaja mencari jalan untuk menyakitkan hatinya dgn harapan kami akan bercerai setelah dia tak tahan dengan kerenah saya.,namun rupanya ustaz…isteri saya ini adalah wanita yang penyabar.Pernah saya tdk balik ke rumah dgn tujuan isteri saya akan membenci saya,tetapi selama mana lambat sekalipun saya balik.,dia akan tunggu saya & bila saya masuk ke dlm rumah,dia menyambutnya dgn mesra & bertanya:“Abang dah makan…?Nak saya panaskan lauk & hidangkan makanan?”Ustaz…pernah suatu hari saya menampar mukanya apabila dia bertanya pd saya…”Abang dah solat?...abang tak pernah solat ke?Paannggg..!! Satu tamparan kuat saya berikan di pipinya.Perasaan geram,marah & rasa terhina bercampur ego yg menggila…Bengkak pipinya,dia menangis teresak-esak.Saya ingatkan mungkin dia akan membenci saya..tetapi rupa-rupanya..dia bersabar & melayan saya sebagai suaminya.Ustaz, pernah suatu hari dia ingin bermanja dgn saya,membawa sepinggan nasi goreng yg digoreng untuk saya,pd masa itu saya sedang berbual mesra dengan kekasih saya di dlm handphone..ketika dia ingin menyuapkan nasi kemulut saya,saya tolak pinggan sehingga jatuh berkecai bersama nasi goreng yg digoreng khas untuk saya.,dengan linangan air mata dia mengutip setiap butiran nasi goreng yg berhamburan ke lantai..Ustaz,saya bertambah lupa daratan..saya habiskan masa berhibur & berlibur dgn kawan-kawan di luar dgn harapan isteri saya akan lebih sakit hati & meninggalkan saya,rupanya dia tetap tabah & bersabar..Pernah juga saya menendang badannya krn dia menasihati saya supaya tdk mencari hiburan dgn jalan yg dimurkai Allah.Ustaz..pernah suatu ketika apabila keluarganya datang bertanyakan khabar dia kata dia amat bahagia bersama saya…tapi sebenarnya hanya saya yg tahu dia berbohong.Ustaz, suatu hari saya telah diberikan balasan oleh Allah & saya kira itu adalah balasan apabila saya terlibat dgn kemalangan…tulang paha saya patah & sememangnya saya tidak berdaya utk bangun.Hampir 5 bulan saya terbaring tidak berdaya..ketika itulah isteri saya menjaga saya dgn setia sekali.Berak kencing saya dia tadahkan,dia basuhkan tanpa ada rungutan atau perasaan genyi mahupun geli.dialah yang memandikan saya…menggosok badan saya & memakaikan pakaian utk saya..Bila saya mengerang sakit krn kaki yang bengkak di tengah malam berdenyut-denyut sakitnya dialah yg bangun dalam keadaan mengantuk & terhoyong hayang krn tidak cukup tidur..dia datang kpd saya & menyapukan ubat krim & memberi saya ubat penahan sakit sehingga saya rasa lega & tertidur..tetapi isteri saya tidak tidur hingga ke pagi..risau saya mengerang kesakitan lagi.Ustaz,isteri sayalah yg menyuapkan saya makan,dia sendiri tidak akan makan melainkan setelah saya kenyang.Dia akan membuatkan makanan & minuman mengikut kehendak & selera saya.Bila saya kenangkan kembali sewaktu saya terlantar sakit tiada siapa pun dr teman-teman yg setia berjoli dgn saya dahulu datang menghulurkan bantuan apatah lagi melawat.Kekasih saya..lagi lah..apabila dpt tahu saya kemalangan & tidak boleh bangun, dia tdk mahu lg menghubungi saya malah meminta hubungan kami diputuskan..kononnya saya suami orang..huh..sekarang baru dia kata saya suami orang.Dulu..dialah yg menghasut & memberikan harapan pd saya untuk membenci isteri saya..ketika itu barulah saya sedar betapa besarnya kesilapan & dosa yg telah saya lakukan.Ustaz..saya kasar..kejam & zalim kepada isteri yg menyayangi saya.Besarnya dosa saya..amat menyesal rasanya.Ustaz..ketika saya boleh berjalan sedikit demi sedikit & saya beransur pulih,isteri saya jatuh sakit.Badannya menjadi kurus kering.,tiada selera makan..,terbaring..tak bermaya..kata doktor yg merawatnya, isteri saya jadi begitu krn terlalu letih & susah hati….hati saya menjadi sebak krn saya tahu sayalah puncanya.Ustaz,kesihatan isteri saya makin teruk..mukanya makin pucat…tetapi dia tetap senyum.saya menangis sepuas-puasnya memohon ampun & maaf di atas kejahatan yg pernah saya lakukan terhadapnya.Dia hanya tenang & menjawab dia telah lama maafkan saya….”Abang saya dah lama maafkan abang…saya sayangkan abang”.berderai airmata saya hancur hati saya.,pilu bercampur sebak yg amat sangat diikuti dgn perasaan menyesal.Ustaz,selepas itu isteri saya di masukkan ke dalam wad kecemasan.Saya menjaganya setiap hari.Saya belai rambutnya,saya kucup dahinya…sambil airmata ini tdk berhenti-henti mengalir.”Jgn menangis bang….bukan salah abang..mungkin saya ni yg tdk pandai mengambil hati abang…”Berdentum….seolah-olah hati saya disambar halilintar…saya menangis lg sehingga keluarga yg datang melawat terpaksa menenangkan saya..malah ada yg memuji saya krn beranggapan saya suami yg amat menyayangi isteri…Ternyata pujian itu bagaikan sumpahan utk saya.Ustaz..isteri saya ada berkata,dia meminta maaf kerana tidak dpt melahirkan zuriat untuk saya krn masanya utk menghadap ilahi semakin hampir.Saya meraung..merayu kepadanya agar tdk meninggalkan saya.Tapi katanya.,setiap yg hidup pasti akan mati & dia meminta saya menjaga diri baik-baik krn dia tidak boleh lg menjaga saya.Ustaz..saya menangis …sehingga saya menjadi lemah apabila dia mengucapkan kata-kata terakhir itu.Ustaz…tepat jam 3.00 ptg setelah dua minggu berada di hospital…isteri saya telah pergi meninggalkan saya selama-lamanya..dgn bebanan dosa & jutaan kesalan yg menerjah hati ini saya meraung semahu-mahunya….menyesal di atas kekasaran yg pernah saya lakukan.Ustaz,jiwa saya tak tenteram…apakah Allah akan mengampunkan dosa saya ini..? apakah kekasaran dan kejahatan serta layanan buruk saya kpd isteri akan diampunkan Allah..tolonglah ustaz saya amat menderita..jiwa saya terseksa…Mungkin ini hukuman yg patut saya terima.Masih terngiang di telinga saya pesanan akhir isteri saya..”abang…jagalah diri baik-baik..jgn lupa tunaikan solat..berbuat baik,takutlah kepada Allah..& jika bertemu dgn insan bernama isteri….jangan berkasar dengannya,sayangilah dirinya.”Ustaz,sebelum isteri saya menghembuskan nafas terakhir…dia ada meninggalkan satu nota & sebuah lagu untuk saya dengar & hayati.Lagu itu adalah harapan yg dia impikan dari saya tetapi tidak sempat dia nikmati..kasih sayang yg terkandung dlm lagu itu dia harapakan dari saya….Di dlm nota itu dia menulis “Abang..dengarlah lagu ini & ingatlah saya selalu…Dahulu...saya senantiasa menanti abang pulang ke rumah…Saya teringin sangat nak makan bersama abang...mendengar cerita abang..menyambut abang pulang dari kerja..bergurau & bermanja dgn abang..memeluk abang ketika tidur..tetapi semuanya mungkin tidak sempat bagi saya…jaga diri…sayang abang….selamanya."Ustaz,saya harap ustaz tak marah saya meluahkan perasaan begini panjang pd ustaz..krn inilah pesan isteri saya sekiranya saya merasa terlalu sedih…ceritakanlah pd ustaz dia tahulah apa nak buat utk tenangkan abang…Ustaz..saya harap cerita saya ini dijadikan teladan bagi mereka yg bergelar suami..Sayangilah isteri anda..selama mana anda berpeluang utk berbuat begitu.Janganlah terjerumus dgn kesilapan yg saya lakukan..pasti anda akan menyesal tak sudah..Terima kasih ustaz..doakan saya...
P/s dr saya: kita cuma akan menghargai sesuatu bila kita dah kehilangannya..hargailah ia sementara masih ada, semoga roh isterinya ditempatkan di kalangan orang yg beriman, sungguh berbahagia penduduk langit menyambut kehadiran isteri solehah sepertinya..Semoga si suami itu mendapat ketenangan sakinah yang ia cari selepas ini..Amin ya rabbi..
*SAYANGILAH ISTERI ANDA*
 

No comments:

Post a Comment